40 19 28 94

Nordic Trailer: Lastvognstrailere på bestilling

Nordic Trailer: Lastvognstrailere på bestilling

Nordic Trailer: Lastvognstrailere på bestilling 1500 1000 René Kirkegaard

Ved indgangen til Park Fermé i Årslev står en spritny grøn trailer. Den 13,6 meter lange firakslede lastvognstrailer er klar til aflevering til kunden.

”Her får man hele pakken. Kunden kan køre direkte herfra, og alt er fikst og færdigt med nummerplader, papirer, og hvad der ellers skal til, for eksempel logo på presenningen,” fortæller Klaus Jørgen Gierl, der er indehaver af Nordic Trailer A/S.

Han flyttede ind i Park Fermé 1. februar 2021. Virksomheden designer og producerer skræddersyede løsninger af sættevogne, trailere, anhængere, påhængsvogne, kærrer og opbygning af forvogne.

”Jeg bruger 70 procent af min tid på kontoret, resten af tiden er jeg på vejen. Ude hos kunder, på fabriks- eller værkstedsbesøg.”

I underetagen har han et lager til reservedele. Kontoret ligger på første sal, hvor der også er mødelokale. Her laver Klaus Jørgen tillbud, sørger for indberetninger til staten og Danmarks Statistik, betalinger, ordner papirer på trailere, der skal hentes hjem, godkendelseserklæringer, der skal forberedes, og meget mere.

”Vi producerer lastvognstrailere på bestilling for primært danske og norske kunder. De bliver bygget i Tyskland, hvor vi har to fabrikker, som arbejder for os,” siger Klaus Jørgen.

Udover ham som ejer består Nordic Trailer af de tyske fabrikker, en ingeniør her i Danmark, som arbejder på projektbasis samt en bogholder.

”Jeg afdækker kundens behov og får det udført. Jeg er ham, der laver det hele. Jeg gør også rent om fredagen, inden jeg tager hjem,” siger han.

”Vi har fundet en niche og er så heldige, at vi repræsenterer nogle fabrikker, som giver os mulighed for at give kunderne det, de gerne vil have. Det er mit ansvar, at det holder sig inden for dansk eller norsk lovgivning og kan registreres og godkendes bagefter.”

I 2007 købte Klaus Jørgen Gierl virksomheden, som han tidligere selv havde været ansat i.

”Jeg har altid været i transportbranchen, min far er speditør i Padborg og jeg selv er uddannet mekaniker. Jeg har kørt lastvogn/eksport og har altid vidst, at jeg ikke skulle være speditør. Desuden har jeg været i større virksomheder, som også har med trailere og lastbiler at gøre. Det er det, hele mit arbejdsliv har drejet sig om,” fortæller han.

Hans kunder spænder ret bredt. Det er alt lige fra fragtmænd over entreprenører til små og mellemstore vognmænd med specialbehov. Der er også vognmænd, som køber en serie: 5, 10 eller flere på én gang. Men oftest er det en til tre stykker ad gangen.

”Hvis et køretøj designet hos mig kan løfte tre forskellige behov, skal kunden kun investere en gang i stedet for tre. Det kan været et incitament til at bruge os. Eksempelvis hvis man gerne ville kunne flytte både en skurvogn, en container og en lille maskine på det samme køretøj. Svaret på det kunne være en kærre eller specialtrailer, som kobles på lastbilen, og så kan vognmanden alle tre ting,” siger han.

Når Klaus Jørgen Gierl får serveret et særligt transportbehov, kører han til fabrikken i Tyskland og får videregivet ideerne og tanker bag. Derfra overtager ingeniører på fabrikkerne og sender forslag tilbage til ham.

Nordic Trailer gør også en del i specialtransport i Norge, blandt andet i offshore-industrien.

”Alt fra ti-fods containere med køkkenartikler eller borerør, eller et specialbor, der vejer 40 tons. Vi laver specialtrailere til alt, hvad du kan forestille dig, de skal bruge ude på søen.”

Park Fermé, Rosbjergvej 58M Årslev

Klaus Jørgen Gierl var forbi Park Fermé i Årslev ved et tilfælde. Tidligere havde han kontor og lager på to forskellige steder.

”Jeg havde ikke på noget tidspunkt troet, at jeg skulle købe mit eget, men efter nøje overvejelser blev det denne hal. Jeg så en fordel i at samle det hele ét sted og er i dag en glad ejer”.

Da Klaus Jørgen først var flyttet herud, opdagede han en anden fordel. Langt flere vognmænd og chauffører besøger ham på denne adresse, fordi det ligger så tæt på motorvejen.

”De kan holde lige foran døren med deres lastbiler. Det var en større beslutning at forlade motorvejen for at køre ind til min tidligere adresse i det vestlige Aarhus, mens det her tager tre minutter fra motorvejskryds Aarhus V. Det er en kæmpe fordel”.