40 19 28 94

Fotograf Andreas Houmann: Det er mennesket, jeg ser

Fotograf Andreas Houmann: Det er mennesket, jeg ser

Fotograf Andreas Houmann: Det er mennesket, jeg ser 1377 1001 René Kirkegaard

For den prisvindende fotograf Andreas Houmann handler fotografi om følelser. Han kalder sig selv en historiefortæller og æstetiker, der tager billeder af mennesker og natur samt af det, der inspirerer ham i hverdagen.

”Følelser er min måde at mærke på, om billedet er der. Jeg vil gerne se, om man kan skrælle nogle lag af, så vi mærker, at der er andet end bare det menneske, vi kigger på. At mennesket kommer ud gennem billedet i form af det oprigtige og umiddelbare,” fortæller han.

Det er lige præcis det, der gør, at han ikke kan lade være med at fotografere. Man kan sige, at han prøver at komme helt tæt på og ind i folks intimsfære, der, hvor der er noget på spil.

Andreas Houmann arbejder ud fra samme filosofi i sit natur-fotografi/kunstfotografi. Blandt andet ved at vælge at se et motiv fra en anden vinkel end den oplagte.

”Ikke kun bliver billedet forhåbentlig mere fængslende, når man kommer de lag dybere ned. Ved at anskue noget, som vi er vant til at se fra én bestemt vinkel, fra et helt andet sted, åbner vi det op og giver måske billedets historie en større betydning. Eller en anden betydning,” forklarer Andeas Houmann, der er uddannet portræt- og reklamefotograf fra medieskolen i Viborg og København.

Allerede da han var to år inde i uddannelsen, blev han i 2014 ”opdaget” af magasinet Euroman, der ville have ham til at tage fotos til dem. Det var en drøm, der gik i opfyldelse, bare tidligere end forventet. Efter et par mindre opgaver fik Andreas til opgave at fotografere en større portrætserie for Euroman.

”Så gik det ret hurtigt slag i slag. I princippet var jeg i lære i mit eget firma de sidste to år og gik op til svendeprøven sammen med mit hold. Mest for at afslutte det, jeg var startet på. Det betød ikke særlig meget at have papir på uddannelsen. Det vigtigste var mine billeder.”

Andreas Houmann havde slet ikke overvejet fotografiet som en levevej. Det var med drømmen om at blive læge eller kiropraktor, Andreas som 19-årig efter gymnasiet tog til Norge for at stå på snowboard. Han fik lyst til at lave snowboardvideoer, men da den type videokameraer var for dyre, stod han pludselig med et spejlreflekskamera i hånden.

”Jeg blev bidt af at fotografere og kunne hurtigt mærke, at det var en eller anden form for kald,” siger Andreas og klukker lidt.

”Jeg vidste også, at da jeg startede på grundforløbet, at det var det her, jeg ville, og at jeg ville bare være den bedste.”

Han satte sig et lidt uopnåeligt mål med en top fire over danskere, som han ville have fotograferet inden for fem år: Mads Michelsen, Jørgen Leth, Bjarke Ingels og Lars Ulrich fra Metallica. I løbet af tre år kunne han sætte flueben ved dem alle.

I november 2016 vandt han prisen ”Nordic Creative Talent Award”, der er et samarbejde mellem Adobe og magasinet Cap & Design.

Andreas Houmann havde også sagt fra starten, at det skulle være sådan, at folk kom og købte ham og hans billeder, ikke et billede, der skulle se ud på en bestemt måde.

”Min inspiration er mennesker. Kendte eller ukendte. De fire kendte, jeg satte som mål, hang sammen med, at det var nogen, som jeg selv havde set op til og fulgt. De betød noget særligt for mig,” siger han.

Andreas Houmann har bygget sig op som fotograf gennem sine projekter. For eksempel serien ”vandgymnasterne”, der begyndte som en dokumentar med hans mormor.

”Min mormor var i begyndelsen af 80’erne. Hun gik til vandgymnastik, og det var min moster, der var træner. Da jeg filmede min mormor, så jeg alle disse ældre mennesker komme gående i deres badetøj. Jeg kiggede på livet. Intet var tildækket. Det var diametralt modsat det, jeg lavede hos Euroman og Eurowoman. Jeg blev endnu mere inspireret af at kigge på disse mennesker og syntes i princippet også, at de var smukkere. Så døde min mormor desværre kort tid efter af kræft, men den brændende idé om at lave en portrætserie med vandgymnasterne levede, ” fortæller Andreas.

Vandgymnasterne blev portrætter af næsten 30 kvinder og mænd, hvor den eneste titel er deres navne.

”Man er tvunget til at tage stilling til det, man ser. Du kigger ind i livet, fordi det er et levet liv, du ser. Det var også den vildeste terapiform, jeg har oplevet i mit liv, fordi min mormor var et meget vellidt menneske. Alle de smil på de billeder er fremkaldt i en dialog, eller i en snak omkring min mormor. Det var helt vildt,” fortæller Andreas.

”Jeg kom i Aftenshowet med den serie, og jeg har fået mine største kunder på baggrund af den.”

En af Andreas Houmanns kunder er milliardvirksomheden Coloplast. De sagde til ham: ”Da vi så dine billeder med den respekt og form for æstetik, hvad ville du så ikke kunne med vores brugere?”

Siden hen fordybede Andreas Houmann, der selv kommer fra Vestjylland, sig i ”Talentet i Thy”, et projekt gennem tre et halvt år. Han kunne tage til Thy en uge og så komme hjem med tre billeder, han var tilfreds med. Resultatet blev til en bog, en udstilling og en lang række kunstfotos.

”Jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med, om det er den ene eller den anden, jeg fotograferer. For det er mennesket, jeg ser,” siger Andreas Houmann.

www.andreashoumann.dk

 

Park Fermé, Thrigesvej 6, 18, Silkeborg

Fotograf Andreas Houmann flyttede ind i Park Fermé i juni 2022 sammen med sin kone, Louise Ransborg Houmann. De har sammen Galleri Lou Ra, hvor Louise er direktør og daglig leder, og i samme lokation har Andreas sit fotostudie. De sparrer i høj grad med hinanden i begge virksomheder.

”Jeg har fået nogle virkelig gode rammer her. Og jeg kan give de mennesker, jeg skal fotografere en oplevelse, som også er anderledes, fordi det ikke kun er et fotostudie, men også et galleri,” forklarer Andreas, der er portræt- og reklamefotograf.

”Disse rum, hvor der er så højt til loftet og indrettet, lige som vi ønsker det, giver mig uanede muligheder, når jeg skal skyde billeder.”

Kontakt os

Telefon

40 19 28 94

Email

info@parkferme.dk

Bliv ringet op